سلام عليکم و رحمة الله و برکاته.قبل از هرچيز،ضمن تشکر از اينکه پاسخ مي دهيد و ان شاء الله که اين مباحثه رو وقت تلف کردن نميدونيد،از طولاني شدن جواب ها عذرخواهي مي کنم.
1-توجه داشته باشيد که در رشتهء الهيّات دانشگاه ها هم ، کتب حوزوي(چه به صورت مستقيم و چه غير مستقيم)تدريس ميشه:آثار فقهي فقهاي بزرگ و تفاسير مفسّرين گرانقدر شيعه و...پس درست نيست که چشم بسته قضاوت کنيد و فکر کنيد که در رشتهء الهيّات دانشگاه ها،مثلاً کتب شريعتي و يا مثلاً تفسير قرآن امثال مهندس مهدي بازرگان و ...تدريس ميشه.اينکه فرموديد بدون منطق و فلسفه،بحث قابل پيشبرده،درست نيست و صرفا به نتايجي سطحي منجر خواهد شد و حق مطلب ادا نخواهد شد که در کامنت هاي بعدي راجع به اون، صحبت خواهم کرد:شاهد قضيه اينه که آن عده از سخناني را که مولي علي(ع) دربارهء توحيد فرموده اند،تا قبل از حکمت متعاليهء ملاصدرا،چندان قابل فهم نبود و صرفا برداشتي سطحي از آنها مي شد و خيلي ابهامات و موارد غامض در آنها ديده مي شد؛اما الان مطالب ژرف و عميقي از آنها قابل استخراجه و شبهات زيادي به وسيلهء اونها قابل حلّه.کتاب[ علي(ع)و فلسفهء الهي]،نوشتهء علامه طباطبائي(ره)و نيز کتاب [فلسفهء الهي از منظر امام رضا(ع)]نوشتهء آيت الله جوادي آملي رو مطالعه کنيد.